Een ietwat onverwacht blogonderwerp voor de meesten. Want wat heeft praten over kleur nou te maken met het ondernemerschap? Meer dan je denkt. Elke ondernemer komt voor de keus: ‘hoe gaat mijn logo eruit zien en wat wil ik daarmee bereiken, toch?

Vanuit onze natuur (en met ‘onze’ doel ik op wij als mens) hebben we een voorkeur voor bepaalde kleuren. In je kindertijd ontwikkel je vaak de eerste kleurkeuze. Vanuit vroeger werden meisjes aangeduid met roze en jongens met blauw. Waarom? Mogelijk omdat meisjes vaker kiezen voor zachtere tinten zoals pastelkleuren en jongens neigen naar primaíre kleuren met een voorkeur voor blauw. Maar er gaan diverse theorieën over rond.

Elke kleur heeft haar eigen betekenis. In veel onderzoeken rondom ‘de mens’ komt kleur steeds weer naar voren. In de wereld van spiritualiteit is kleurkeuze één van de vertrekpunten om de vraag ‘wie ben ik’ te onderbouwen. Elke kleur heeft haar betekenis wat natuurlijk niet wil zeggen dat jij niet anders kunt zijn dan de specifieke omschrijving van de betreffende kleur 😉

Zakelijk gezien wordt hier al jaren onderzoek naar gedaan. We zien duidelijke trends qua kleurkeuze binnen bepaalde beroepsgroepen. Allemaal afgeleid van een plek waar deze kleur aan gelieerd is óf op basis van kleur vs. emotie.

Dat laatste wordt veel gebruikt door designers en logo-ontwerpers. Blauw staat bekend om het uitstralen van vertrouwen. Rood wordt vaak gezien als kleur van de liefde en geeft daarmee vurigheid en power aan. Geel is in de wereld van bloemisten schertsend de kleur van de haat, ontrouw of jaloezie. Ik herinner mij een advies geen gele rozen te geven aan iemand die je liefhebt (stel dat hij of zij op de hoogte is van deze theorie!).

Persoonlijke voorkeur voor kleur zegt vaak iets over je innerlijk, aldus onderzoekers van deze theorie. Het etaleert je gevoel, het spreekt voor je karakter of er zit simpelweg geen theorie achter en je vindt het ‘gewoon’ mooi.

De gekozen kleur in mijn logo, website, profielfoto en andere uitingen richting de wereld komen voort uit wat ik mooi vind. In mijn ogen een momentopname, alhoewel ik door het schrijven van dit stuk dieper op de materie ben in gegaan. Als kind had ik niet echt een voorkeur voor kleur. Heel jong was van ik van de bonte kleuren. In mijn puberteit (of beter ‘de tijd van onzichtbaarheid’) ging ik voor zwart. Nooit had ik nagedacht over wat nu míjn kleur was. Mijn allereerste cv printte ik keurig in het vertrouwens-blauw om daarna zonder kleurlabel door het leven te gaan.

Geel (of in dit geval okergoud) blijkt toch eerder aanwezig te zijn geweest dan toen ik startte als ondernemer. Mijn eerste huis werd van binnen werd geel (de kozijnen en deuren, hoe bedenk je t!) en in mijn kledingstijl vond ik een rode (!) draad aan gele kleuraccenten terug. Hm… misschien toch een onbewuste voorkeur dan toch?

De kleur (oker)geel staat voor optimisme, vriendelijk, intellect, creatief, helder en warm. Geel naar rood zegt onderweg vriendelijk, vrolijk, vertrouwen. En zonder mezelf op de borst te kloppen; veel daarvan herken ik als mijzelf. Zou de theorie dan tóch op de praktijk zijn gestaafd?

Accountancy, advocatuur, veelal drukken zij zich uit in blauw. Welzijnsorganisaties, praktijk rondom gezondheid: groen is een veel voorkomend beeld. Cultuur, creatieve beroepen: rood en paars is wat de klok slaat. Ieder met hun eigen betekenis.

Hoe bewust ben je van je kleurkeuze en heeft het bij jou een rol gespeeld?

Wil je het artikel graag delen?